Google heeft een simpele zoekbalk. Eén enkel trefwoord intikken en Google doet de rest. Wat die rest precies inhoudt? Dat weet bijna niemand. Eén ding is wel zeker: Google stemt de resultaten af op het profiel dat zij heeft van de gebruiker. Ze manipuleert, zeggen sommigen.
Hoe zoek je met Google? Kun je de zoekresultaten van Google wel beïnvloeden? Ja, dat kan en het is eenvoudig.
Er zijn mogelijkheden om Google te “manipuleren” of beter: zelf het heft in handen te nemen. Hoe doe je dat? Hoe zorg je er voor dat Google doet wat jij wilt? Je kunt Google sturen door naast trefwoorden ook zgn. commando’s toe te voegen. In al deze gevallen beperk je het aantal resultaten. Dat is ook de bedoeling. Scherper zoeken en zelf de zoekcriteria bepalen. Hoe doe je dat?
Eerst enkele mogelijkheden, daarna een voorbeeld
- Je kunt veranderbare webpagina’s uitsluiten. Dat is informatie die voortdurend verandert of zelfs verdwijnt. Informatie, die niet mag of kan veranderen, wordt vastgelegd in het bestandstype pdf [filetype:pdf]
- Je kunt de zoekresultaten beperken tot educatieve/academische instellingen [site:edu]. Dit betekent wel dat je dan alleen Engelstalige zoekwoorden kunt gebruiken.
- Je kunt de zoekresultaten beperken tot de actualiteit, bijv. de laatste drie jaar.
- Je kunt citaattekens gebruiken [“exact citaat”].
Door deze commando’s te gebruiken en extra zoekcriteria toe te voegen krijg je veel minder resultaten (en minder reclame). Dat is beter. Je kunt immers niet alles lezen. Beperk je tot de essentie door je zoektermen vast te stellen. Weet wat je zoekt! Je krijgt niet alleen minder treffers, maar de treffers bevatten ook vaker een auteur, een publicatiedatum en zijn vaak afkomstig uit tijdschriften. Je hebt dus sneller bronnen te pakken met een hogere betrouwbaarheid.
NB. Bij het gebruik van commando’s checkt Google soms of je een mens bent en geen robot.
Een voorbeeld
Julia Wolffs is geïnteresseerd in haar Amerikaanse voorouders die tot de religieuze minderheid van de Amish behoorden. Zij weet al het een en ander over de Amish en verdiept zich nu in de veranderende religieuze identiteit van deze minderheidsgroep. Haar profielwerkstuk gaat over de (veranderende) religieuze identiteit van de Amish in Amerika. Julia is nu bezig met een eerste oriëntatie om de vraagstelling helder te krijgen. Bij deze oriëntatie gebruikt zij drie stappen in haar zoekstrategie (A-C)
A. Relevante trefwoorden vaststellen
Geen vragen stellen aan Google, maar steekwoorden gebruiken. Lidwoorden kun je ook weglaten. Het gaat om zoektermen die de kern raken. Dus niet: welke identiteitsverandering voltrok zich bij de Amish. Gebruik enkel tref- of steekwoorden, bijv.: changing identity Amish
B. Commando’s toevoegen aan zoekopdracht, een paar voorbeelden:
- Sluit gewone (veranderbare) webpagina’s uit. Beperk je tot informatie die vastligt in een bestandstype dat vastligt, het zgn. pdf-formaat [filetype:pdf]
- Gebruik citaattekens (dubbele aanhalingstekens): de zoektermen changing identity passen logisch bij elkaar, ze kunnen ook als citaat worden gebruikt, bijv.: “changing identity” Amish filetype:pdf
- Beperk je resultaten tot educatieve en Engelstalige academische websites door de toevoeging van site:edu. Je krijgt dan de opdracht: “changing identity” Amish filetype:pdf site:edu
C. Naast Google een andere zoekmachine gebruiken, bijv. DuckDuckGo. Bolas reikt je ook deze optie binnen haar zoekformulier aan (zie hieronder).
Je kunt de strategie van Julia gebruiken bij eigen onderzoek. Daarbij kun je gebruik maken van het zoekformulier van bolas, die voor dit leerdoel een speciaal zoekscherm ontwikkelde.
Kies je voor deze mogelijkheid, sta dan je browser toe om binnen bolas een pop-up venster te kunnen openen. Doorloop daarna de drie stappen A-C.